Predaj nehnuteľnosti sa nekončí tým, že zaplatíte a môžete sa rovno sťahovať. Ešte pred nasťahovaním vás neminú niektoré povinnosti. Poďme sa teda pozrieť čo vás ešte čaká vo finálnej fáze .
Deň prevodu vlastníckeho práva začína na notárskom úrade, kde sa stretnú všetky zmluvné strany (predávajúci a kupujúci) a osvedčuje sa pravosť podpisu predávajúceho na Kúpnej zmluve. Zároveň môžete využiť aj notársku úschovu kúpnej ceny. Najmä pri vyplácaní hotovosti je notárska úschova kúpnej ceny (alebo vinkulovaný účet v banke) jedným z najbezpečnejších spôsobov úhrady. Katastrálny odbor okresného úradu totiž nerozhodne o prevode vlastníckeho práva k nehnuteľnostiam v prospech kupujúceho ihneď, ale v zákonom stanovenej lehote.
K návrhu na vklad musia byť priložené aj stanovené prílohy (najmä príslušná Kúpna zmluva, dohoda o splnomocnení atď.). Kúpnu zmluvu je treba priložiť k návrhu na vklad do katastra nehnuteľností v dvoch rovnopisoch. Spôsob pevného spojenia (zošitia) jednotlivých listín (hárkov) bude podobný ako u listín, ktoré spája notár (teda zošitie šnúrkou; zošitie kovovou spinkou nie je dostačujúce).
Pri prevode nehnuteľnosti, kde sa platba realizuje prostredníctvom hypotekárneho úveru, sa na podateľňu príslušného katastrálneho odboru okresného úradu vloží ako prvý Návrh na vklad záložného práva (dostanete v banke) a následne Návrh na vklad vlastníckeho práva.
Pri prevode bytu alebo nebytového priestoru v bytovom dome je potrebné k návrhu na vklad do katastra nehnuteľností doložiť aj Vyhlásenie správcu bytového domu (dostanete na počkanie na príslušnom bytovom družstve alebo u správcu bytového domu), že vlastník bytu nemá nedoplatky za služby spojené s užívaním bytu alebo prípadné potvrdenia o výmaze záložných práv a pod.
Na kataster si treba pripraviť ešte jednu kópiu Návrhu na vklad, na ktorý vám kataster dá pečiatku s dátumom. Túto kópiu s pečiatkou budete potrebovať na bytovom družstve pri ohlasovaní zmene vlastníka.
Kataster má na rozhodnutie o Povolení vkladu lehotu 30 dní + 15 dní na poslanie rozhodnutia účastníkom konania.
V deň odovzdania kľúčov novému majiteľovi je potrebné nachystať Odovzdávací protokol, do ktorého sa zapíšu všetky čísla a stavy meračov vody, elektrickej energie, prípadne plynu. Odovzdávací protokol si nachystajte v dvoch vyhotoveniach, jeden pre kupujúceho a druhý pre predávajúceho.
Prehlásenie nového odberateľa elektrickej energie v danej nehnuteľnosti je jednoduché, vybavíte to telefonicky za pár minút.
Ak ste odberateľ plynu tak musíte ísť so všetkými dokumentami vrátane vyplneného odovzdávacieho protokolu (predávajúci aj kupujúci) na pobočku poskytovateľa zemného plynu.
Ďalším krokom je prehlásenie nového vlastníka na bytovom družstve alebo u správcu bytového domu. Takisto je potrebné priniesť dokumenty ohľadom prevodu vlastníctva (opečiatkovaný Návrh na vklad na kataster) a vyplnený odovzdávací protokol.
Zároveň sa musíte prihlásiť u správcu dane z nehnuteľnosti (obecný alebo mestský úrad). Prineste si so sebou nový list vlastníctva a kópiu kúpnej zmluvy. K 31.1. následne podáte daňové priznanie pre daň z nehnuteľnosti. Podáva sa len raz, v ďalších rokoch úrad zasiela vyčíslenie automaticky.
Nezabudnite na zmenu trvalého pobytu a následne aj na zmenu údajov o trvalom pobyte v katastri nehnuteľností. Na katastri by mali byť aktuálne informácie, kde máte trvalý pobyt a bude tam aj v budúcnosti doručovať poštu.
Ak si predchádzajúci majitelia z nejakého dôvodu nezrušili trvalý pobyt v nehnuteľnosti ktorú ste kúpili, môžete požiadať obec o zrušenie ich trvalého pobytu. Preukázať sa budete musieť listom vlastníctva.
Ak potrebujete poradiť alebo sa uistiť či robíte všetko správne, neváhajte nás kontaktovať. Radi vám pomôžeme s celým procesom predaja nehnuteľnosti vrátane daňového priznania.
Názov | Cena | Status | Typ | Rozloha | Účel | Spálne | Kúpeľne |
---|